EN DE

Faceture

Phil Cuttance hat für die Serie von Vasen und anderen Objekten, die er ‘Faceture’ nennt eine Maschine entworfen, die ihm hilft Objekte in Handarbeit herzustellen. Erst wird eine Plastikform zugeschnitten und zur Gussform zusammengeklebt. Dann wird die Form mit farbigem Gussharz gefüllt, in die Maschine eingespannt und durch manuelles hin- und herrollen auf einer runden Platte ganz mit Harz ausgekleidet. Als nächstes kommt eine zusätzliche, andersfarbige Schicht Harz in die Form, welche die nötige Stabilität gibt. Nachdem das Harz vollständig getrocknet und aus seiner Plastikform befreit ist steht das fertige Objekt zur Nutzung bereit.

‘First the mould of the object is hand-made by scoring and cutting a 0.5mm plastic sheet. This sheet is then folded, cut and taped into the overall shape of the product that is to be cast. The mould’s final shape, and strength, is dictated by which triangular facets I pop in and out. I do this each time I ready the mould for the next object, meaning that no two castings are the same. I then mix a water-based casting resin that is cast in the mould where it sets.

The resin is poured into the hollow mould and rolled around to coat and encase the sides which is controlled by me on the casting jig on the machine. The material soon sets creating a hollow solid object. Then another, different coloured measure of resin is poured into the same mould, and swirled around inside, over the first. When it has set, the mould is removed to reveal the solid set cast piece. The casting takes shape complete with sharp accurate lines and a digital quality to its aesthetic, a visual ’surprise’ considering the ‘lo-fi’, hand-made process involved. The mould is then cleaned and ready for re-use.’

Comments